News Flash:

Monopol sau haos! LPF baga în ceata licitatia pentru drepturile TV ale Ligii 1

17 Februarie 2011
1424 Vizualizari | 0 Comentarii
Dreptui de televizare
Liga Profesionista de Fotbal a reusit sa faca o harababura totala din licitatia pentru drepturile TV ale Ligii I pentru urmatoarele trei sezoane. Dumitru Dragomir a venit cu o propunere plina de controverse si din care putina lume pricepe ceva, eventual cei care trebuie sa priceapa (si sa castige).

Mitica de la Liga se lauda cu amprenta personala pe Caietul de Sarcini pentru licitatia drepturilor TV ale Ligii I. De altfel, doar asa se explica modul de împartire a meciurilor în pachete, unul foarte complicat si ilogic. Exista doua variante probabile pentru licitatie daca propunerea ramane asa: fie va castiga un singur distribuitor majoritatea pachetelor, si ramanem la monopol, fie licitatia va fi deschisa, dar optiunile se vor fragmenta atat de mult, încat pierd si televiziunile, si populatia, si, posibil, Liga I.

PACHETE NEATRACTIVE SEPARAT

Ideea "revolutionara" a lui DumitruDragomir a fost împartirea drepturilor în noua pachete. Justificarea oficiala: solicitarea Consiliului Concurentei. FALS: Consiliul a cerut doar fragmentarea drepturilor, într-adevar, dar nu a impus o asemenea fragmentare. Aparent, e o deschidere totala a licitatiei. In realitate, un singur pachet e absolut neinteresant pentru o televiziune, cu atat mai mult cu cat si împartirea optiunilor e ciudata. Cele noua pachete nu reprezinta fiecare o optiune, un meci al etapei, de la cel mai interesant, la cel mai putin interesant.

Toate contin meciuri similare, din fiecare categorie de optiuni, de la derby-uri la meciuri între ultimele clasate. Intre trei si patru meciuri din fiecare optiune de la 1 la 9 se regasesc în fiecare pachet, în total 34 de meciuri. Un singur astfel de pachet este neatractiv pentru o televiziune din urmatoarele motive:
- cel mult jumatate din meciuri sunt cu potential de audienta
- nu e clar în ce etapa beneficiezi de optiunile bune si cand le alegi
- Liga stabileste optiunile dupa bunul plac, deci nu stii ce meciuri primesti nici pentru optiunile bune

160 de mii de euro costa în medie un meci de Liga I daca LPF obtine suma scontata


Care e derby-ul?

Dezvoltam problema stabilirii optiunilor de catre Liga pentru ca e importanta. Dumitru Dragomir sustine ca DOAR CRITERIILE SPORTIVE vor conta. Inca un obstacol pentru televiziuni. Risti sa ai prima optiune în etapa cu Steaua - Dinamo, dar atunci Liga sa considere ca prima optiune e Otelul - Vaslui? Suna frumos, dar e contrar oricarui plan de afaceri. Nici macar cand ai prima optiune nu esti sigur ca primesti cel mai bun meci. La fel, cum stabileste Liga daca optiunea 1 e locul 2 cu locul 5 sau locul 3 cu locul 4? Daca nu ai criterii clare de ierarhizare a meciurilor, logic este ca televiziunile sa aleaga. Singurul caz în care aceasta dirijare a optiunilor nu conteaza este pentru varianta în care va fi tot un singur castigator major.

De ce preferam monopolul

Culmea e ca si pentru oameni e preferat monopolul. Daca pachetele se vand în mai multe parti, este posibil sa avem nevoie de mai multi furnizori de cablu sau antene pentru a prinde toate derby-urile sau meciurile echipei preferate! Singura salvare aici ar fi o prevedere introdusa deja în Anglia, la cererea UE: obligatia de a oferi orice canal important si celorlalti difuzori la un pret rezonabil, pretul pietei. Concret, daca ar fi valabil astazi, Digi ar fi obligat sa ofere Digisport si GSP TV, dar si celor de la UPC si Dolce la un pret rezonabil. Pana atunci însa, posibilitatea ca noua difuzori sa castige Liga I ne produce cosmaruri.

Liga prefera monopolul pentru ca asa scoate mai multi bani. Separat, pachetele nu fac atatia bani. Impreuna pot aduce macar cota de piata unui distribuitor de cablu, adica abonati si venituri suficiente de acolo, publicitatea fiind insuficienta.

CUM SE DIRIJEAZA LICITATIA

Culmea e ca fix ceea ce a dorit Consiliul Concurentei sa obtina este foarte putin probabil: accesul mai multor difuzori la drepturi. Nu multi pot risca sume mari pentru niste optiuni neclare care risca sa devina pierzatoare. Monopolul este iminent, desi, conform Caietului de Sarcini e interzis. Exista însa doua portite pentru LPF, care prefera monopolul deoarece are sanse la o suma mai mare. Prima portita e precizarea ca, daca sunt doar doi participanti la licitatie, poate fi un singur castigator.

Cum criteriile de participare, în special suma de start, le stabileste Liga, este usor sa fie facute pentru cel mult doi difuzori. Daca totusi risca mai multi, Mitica a mai pastrat o portita: da un pachet la TVR, chipurile o face pentru romani, iar celelalte pachete pot fi castigate de un singur ofertant. TVR e de fapt o marioneta care mai si cheltuie nejustificat de multi bani de la stat pentru un singur pachet.

Intra Pro TV cu UPC?

Favoriti si pentru aceasta licitatie raman consortiile furnizor de servicii - televiziuni. Castigatorul precedent, Intact - RCS, este si acum vazut de multi ca avand prima sansa. Rival pana acum pare Dolce, cu TVR. Se vorbeste însa deja în piata si de o posibila alianta surpriza, dar foarte puternica, UPC - Pro TV!

Modelul englez, adaptat mioritic

Modelul tuturor pentru drepturi TV trebuie sa fie campionatul englez, care, începand din acest sezon, obtine 1,9 miliarde de lire sterline pentru urmatorii trei ani.

Drepturile sunt împartite în sase pachete, din care un difuzor poate castiga cel mult cinci. Problema e ca în Anglia nu se difuzeaza toate meciurile interne la TV, pentru a proteja cluburile si a nu risca scaderea spectatorilor!

Intr-adevar, si în Anglia este aproape monopol, cinci din sase pachete fiind acum detinute de BSkyB. Acestea castiga sloturi orare, dar cum nu toate meciurile sunt televizate intern, fiecare pachet contine aproape permanent macar o echipa mare. In plus, în Anglia castigatorul are dreptul:
- de negociere asupra transelor de plata
- de negociere asupra datelor-limita pentru alegerea optiunilor (ele nu sunt impuse!)
- de negociere inclusiv a sistemului competitional
Totul se organizeaza cu cel putin un an înainte, contractul necesitand cateva luni pana la semnare. La noi, de la licitatie vor mai fi cel mult patru luni pana la prima etapa.

Galerie Foto

optiuni_telivizare
Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2016 - Sport.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1701 (s) | 24 queries | Mysql time :0.010178 (s)